Världens smaker: Argentinska piroger till svärmor

4.13.2007

Argentinska piroger till svärmor

Idag fyllde min svärmor år och min man lagade världens godaste 'empanadas argentinas' eller argentinska piroger som vi kunde njuta av denna vackra fredag. Det tar lite tid, men det är enkelt att laga 'empanadas' och med ett glas rött till är det en svår-att-slå rätt som man kan servera till fest eller vardags.

Empanadas

Fyllning:
800 g köttfärs
1/2 lök, hackad
2 dl gröna urkärnade oliver
1 dl russin
kummin, malet
paprika

salt


Deg:
Vi kör för det mesta med vanliga smördegsplattor men har också provat med filodeg och det går alldeles utmärkt! Fyllningen räcker till ca. 25 empanadas och eftersom vi hade några smördegsplattor över fyllde vi dem med lite skinka och ost.

Så gör man:
Värm lite olja i en stor stekpanna, fräs löken i ett par minuter, blanda i köttfärsen och stek under omrörning i ca 10 min. Tillsätt de övriga ingredienserna och stek i ytterligare 5 min. Smaka av med salt. Under tiden kan man tina smördegsplattorna.



Ta en smördegsplatta och fyll den med ett par msk fyllning. Vik den fyllda plattan och tryck ihop kanten (man ka blöta kanten med lite vatten innan) med en gaffel eller vik den nedersta delen av plattan över den översta.



Värm ugnen till 225 g.

Baka 'empanadas' i ca 15 min eller tills de har fått en gyllengul färg. Servera med en grön sallad och rött vin till de vuxna.

En hallon cheesecake som avslutning med några koppar expresso var pricken på iet denna fredag den 13:e!


Mer om: , ,

Inga kommentarer: